Jaki rodzaj bieżni do biegania wybrać?

Bieżnia to urządzenie cardio przeznaczone do biegania i chodzenia w domu (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Sprzet-Cardio_Bieznie-1023.html). W przeciwieństwie do maszyn do ćwiczeń siłowych, których celem jest rozwój siły mięśni, maszyny cardio utrzymują mięśnie w dobrej kondycji, wzmacniają układ sercowo-naczyniowy, nerwowy i oddechowy oraz zwiększają wytrzymałość. Również maszyny cardio nie wymagają treningu przed treningiem, wystarczy zacząć od powolnego marszu, stopniowo zwiększając obciążenie.

Zalety bieżni

Zaletą bieżni jest to, że chodzenie i bieganie tonizuje mięśnie całego ciała. Jeśli Twoim celem jest utrata wagi, bieżnie są najbardziej efektywnym sposobem na spalanie kalorii szybciej niż rowery treningowe, narty czy maszyny wioślarskie. Różne ćwiczenia wymagają różnych zestawów mięśni, co wyjaśnia różną efektywność maszyn.

Dzięki możliwości regulacji intensywności ćwiczeń od chodzenia do biegania bieżnia jest odpowiednia dla osób z nadciśnieniem tętniczym, osteoporozą i bólami pleców. Specjalistyczne bieżnie są wykorzystywane do rehabilitacji osób z powikłaniami po urazach.

Rodzaje bieżni

Zgodnie z zasadą działania, bieżnie dzielą się na mechaniczne i elektryczne.

Bieżnia mechaniczna

Co to jest bieżnia mechaniczna? Jest to bieżnia, która napędza biegacza na bieżni. Zalety to przystępna cena, niewielka waga i brak konieczności stosowania kabla zasilającego. Do wad należy zaliczyć ograniczoną funkcjonalność, brak programów treningowych, wyświetlacz może pokazywać tylko podstawowe parametry (tętno, prędkość, czas, kalorie). Nie jest też polecany dla osób z problemami z nogami, gdyż ćwiczenie na takim torze wymaga większego wysiłku fizycznego.

W dzisiejszych czasach praktycznie wszystkie bieżnie mechaniczne są napinane magnetycznie. Tworzy to opór magnetyczny i zmusza biegacza do większego ruchu na bieżni. Magnetyczne napinanie sprawia, że bieżnia pracuje płynniej i ciszej. Możliwe jest również ręczne dostosowanie poziomu obciążenia bez konieczności zmiany kąta nachylenia pasa jezdnego.

Bieżnia elektryczna

Bieżnie elektryczne to najnowocześniejsza opcja. Bieżnia jest napędzana silnikiem elektrycznym. Opór jest określany przez prędkość obrotową i kąt nachylenia toru. Główną zaletą jest płynność biegu, która nie wymaga zbędnego napięcia mięśni.

Bieżnie elektryczne w większości posiadają komputerowe programy treningowe. Te najbardziej zaawansowane pozwalają na dostosowanie ustawień oraz monitorowanie i kontrolowanie intensywności treningu w zależności od możliwości fizycznych użytkownika. Posiadają one również wbudowany klucz bezpieczeństwa, który zatrzymuje bieżnię w razie upadku.

 

Bieżnia: jak na niej ćwiczyć, by mieć efekty?

Bieganie to najprostszy sposób na utrzymanie ciała w dobrej formie. I nie trzeba wydawać pieniędzy na klub fitness, a uprawiać jogging w domu, gdzie nie pada śnieg, wiatr czy deszcz. Spacery i bieganie na bieżni podniosą Cię na duchu, dodadzą Ci energii na cały dzień i pomogą poprawić napięcie mięśni całego ciała.

Korzyści zdrowotne

Każdy trening na bieżni wzmocni Twoje mięśnie, a serce będzie pompować więcej krwi bogatej w tlen. Podczas biegu zmniejszy się obwód talii, poprawi się sylwetka, a niechciane złogi tłuszczowe staną się przeszłością. Ćwicz 45 minut pięć razy w tygodniu, a o 50 procent zmniejszysz prawdopodobieństwo przeziębienia. Warto zacząć trening od krótkiego, kilkuminutowego joggingu. Przed zakończeniem treningu należy zmniejszyć tempo biegu i pozwolić organizmowi się schłodzić, po czym zaleca się kilkuminutowy marsz.

To urządzenie do ćwiczeń jest odpowiednie nawet dla osób starszych, ponieważ można nie tylko biegać, ale również chodzić. Bieżnia (www.marbo-sport.pl) to świetne rozwiązanie dla osób cierpiących na osteoporozę, nadciśnienie tętnicze i bóle kręgosłupa. Nie należy jednak zapominać również o przeciwwskazaniach.

Korzyści płynące z codziennych ćwiczeń na bieżni

  • Bieganie spala więcej kalorii;
  • Ćwiczenie na bieżni trenuje wszystkie mięśnie;
  • Twój metabolizm się poprawi;
  • kręgosłup i stawy funkcjonują lepiej;
  • Bieganie ma działanie uspokajające, ponieważ trening wytwarza endorfiny , tak zwane “hormony szczęścia”;
  • Będziesz mógł pracować bardziej efektywnie;
  • Twoje serce i naczynia krwionośne pracują lepiej.

Proste zasady treningu

Ćwicz rano. To właśnie rano kalorie spalane są najintensywniej. Czas, który warto poświęcić na trening to 30-40 minut. Pij wodę w regularnych odstępach, nie pozwól, aby Twój organizm się odwodnił.  Warto obserwować swoje tętno, nie powinno być wyższe, niż 130 uderzeń na minutę. Słuchaj muzyki, bo bieganie przy ulubionych utworach jest o wiele przyjemniejsze i ciekawsze.

Cechy bieżni


Większość modeli pozwala kontrolować intensywność treningu, dzięki czemu można zmieniać prędkość biegu, dostosowując ją do kondycji fizycznej. Oprócz prędkości bieżni można zmienić nachylenie bieżni, kolejna opcja bieżni.

Na specjalnym monitorze można również zobaczyć spalone kalorie, czas ćwiczeń i przebyty dystans. Jeśli chcesz śledzić dynamiczność treningu, w pamięci bieżni znajduje się funkcja zapisywania wyników poprzednich ćwiczeń. Aby znaleźć świetną bieżnię do domu, zobacz nasze porady dotyczące jej wyboru.

Przy wyborze bieżni należy zwrócić uwagę na jej wymiary, szerokość, maksymalne obciążenie, wbudowane programy i funkcje. Cena różni się w zależności od typu, mocy silnika i ilości programów.

 

Bieżnia dla spragnionych ruchu

Regularna aktywność fizyczna bardzo dobrze wpływa na człowieka! Wielu trenerów fitness podkreśla, że żeby odpowiednio zadbać o siebie i być w dobrej kondycji, nie należy codzienne katować się serią trudnych ćwiczeń, ale zapewnić sobie, chociaż minimalną ilość ruchu. Należy na przykład wyjść naprzeciw tak nieskomplikowanym czynnościom, jak spacerowanie czy spokojny trucht. Co jeśli nie zawsze ma się czas przejść odpowiednią ilość kilometrów dla zdrowia? Może mieszkasz w zatłoczonej okolicy i nie ma gdzie spacerować? A może pogoda nie sprzyja w wykonywaniu tych 10 000 tysięcy kroków dziennie? Jeśli wiele takich lub podobnych czynników nie sprzyja Ci w dbaniu o własne zdrowie to warto przemyśleć zakup odpowiedniego sprzętu, który zapewni Ci odpowiednią dawkę ruchu każdego dnia. Jednym z takich sprzętów jest bieżnia – www.marbo-sport.pl, które nie zajmie wiele miejsca w domu, a zdecydowanie będzie jedną z lepszych inwestycji w Twoje zdrowie i dobre samopoczucie.

Bieżnia – jesteśmy na tak!

W tym artykule postanowiliśmy przybliżyć Ci zalety bieżni. To niewątpliwie potężna broń, jeśli myślisz o tym, by:

  • wzmocnić swoją odporność i kondycję;
  • schudnąć, zmniejszyć obwód w pasie i cieszyć się bardziej sprężystym ciałem;
  • zadbać o swoje serce.

Bieżnia może okazać się lepsza, niż bieganie w terenie po nierównej powierzchni i w wątpliwej jakości butach. Dlaczego? Opór grawitacyjny kroków jest mniejszy, więc nogi i Twój kręgosłup nie muszą radzić sobie z dźwiganiem tak dużego ciężaru ciała. Korzystanie z bieżni to mniejsze ryzyko kontuzji i urazów – wszystko to dzięki odpowiedniej amortyzacji podczas chodzenia czy biegania.

Uwaga! Zachowaj równowagę!

Korzystanie z bieżni oddziałuje na Twój błędnik. By prawidłowo korzystać ze sprzętu należy zachować prawidłową postawę i utrzymać równowagę. Na początku nie jest to takie łatwe, jak się wydaje. Jeśli pierwszy raz korzystasz z bieżni nie decyduj się od razu na szybki bieg. Warto zacząć od marszu, żeby przyzwyczaić całe ciało do tego nieco innego rodzaju ruchu na innej powierzchni.

Twoje tętno wiele o Tobie mówi!

Większość bieżni dostępnych w ofertach sklepów posiada czujniki do pomiaru tętna. Korzystaj z nich, by wiedzieć co dzieje się z Twoim ciałem podczas marszu, truchtu lub biegu! Warto słuchać swojego ciała i widzieć, w którym momencie zaczyna się męczyć i kiedy przekraczasz własne granice. Z każdym kolejnym treningiem możesz zwiększać tempo. Będzie to nawet konieczne, jeśli bieżnia jest dla Ciebie pomostem do osiągnięcia konkretnego celu treningowego. By korzystanie ze sprzętu było satysfakcjonujące warto rozplanować sobie z wyprzedzeniem plan treningowy, który pozwoli Ci krok po kroku realizować własne zamierzenia i coraz lepiej dbać o swoje ciało.